Hajógyár x A38
Április 25-én Fénnyel és Boogie-val hozták el a jókedvet, hiszen a Zene x Szöveg keretében a Damara zenekar érkezett a Hajó fedélzetére.
Bár a Damara még csak 2020 óta színesíti a hazai zenei palettát, februárban már a második nagylemezüket is bemutatták. A banda altervonalon mozog, de szívesen kísérleteznek, legyen szó szintipop-hangzásról vagy jazzes-funkos témákról. Dalaik táncba hívnak, azonban, a vidám, könnyed dallamokon túl, komoly mondanivaló bújik meg. Az együttes tagjai gyakran a saját élményeikből, emlékeikből merítenek ihletet, így szövegeikben vissza-visszatérő téma a fiatalkori célkeresés és a szorongás is.
Szerzeményeikkel ezekre a problémákra szeretnék felhívni a figyelmet, és egyben egy biztonságos közeget nyújtani azoknak, akik hasonló nehézségekkel küzdenek. A dalszövegírás kapcsán a tagok elmondták, hogy teljesen változó, hogy ki írja a dalszövegeket a zenekarban. Aki kivétel ilyen szempontból, egyszerűen azért, mert nem érzi úgy, hogy lenne mondandója, amelyet dalszövegben kellene kifejeznie.
A népzenei alapok a Damara koncerteken olyan teret teremtenek, amelyek a – magyar – lélek mélyén gyökereznek és ezért is tud vele rengeteg rajongó kiválóan azonosulni.
Megtudtuk azt is, hogy a tagok nagyon különböző zenei irányzatok kedvelői, ugyanakkor nagoyn nyitottak is zeneileg – és ebből a színes felhozatalból születik meg az a különleges egyveleg, amely a Damara zenekar stílusát jelenti. Agata szerint a dalszövegei nem állnák meg a helyüket versként. A nyers őszinteség az, amely megjelenik a dalszövegeiben és ki is meri mondani a gondolatait. Ez az egyik erőssége azoknak.
Manapság olyan világot élünk, amikor az emberek szeretik hallani a tapasztalati alapú, mikro-én elbeszéléseket, egyszerű, konkrét képeket bont ki, amelyek a valóság pici részleteit elemzik, világítják meg.
A zenekar tagjai szerint Agata szövegei és a dalszövegírási folyamata nagyon hasonlít ahhoz a létezéshez, amelyet a dalszerző a hétköznapokban is megél. Ettől lesz valós és életszerű. Dalszövegei szívből jövőek, a tagok pedig remekül ráéreznek a szövegek mivoltára, ezáltal pedig tökéletesen alá rendezik a zenét, amely mondhatni felemeli a dalszöveget. Ezek a szövegek pedig több dimenziósak. Egyszerűek, de a zeneiség mélységet kölcsönöz a gondolatoknak.
Előfordul az is – a Viszlát és a Körút kifejezetten ilyen dalok – amikor Agata vitt a próbára pár akkordot, s a zenekarral együtt összerakták a zenei alapokat, majd a dalszerző erre az alapra hangolva véglegesítette a szöveget.
Agata és Mihály kamaszkoruk óta ismerik egymást, mondhatni egymás legjobb barátai. Mivel együtt nőttek fel, nagyon jól egymásra tudnak hangolódni, érzik, hogy a tagok hol lépnek be az adott dalba, értik, hogy mire gondolnak a dalszerzők, amikor egy-egy szót belepakolnak a szövegbe. Mihály hozzátette, hogy nagyon kedveli a hip-hopot és rengeteg freestyle muzsikát hallgat – ezt pedig beépíti a dalszövegírás folyamatába is. A Mindegy című dal is így született. Könnyen alkotta meg, ahogyan a kedvenc rímei is gördülékenyen fogalmazódtak meg a fejében és vetette őket papírra. Nem kell erőltetni, egyszerűen csak megszületnek a dalok, egyik pillanatról a másikra.
Agata véleménye szerint a koherencia alapja az, hogy nagyon hasonló életet élnek, életkorban is ugyanott tartanak, ebből kifolyólag is tudnak ennyire jól egymásra hangolódni – és ezért is tud a zenekar az ő szövegeire remekül reflektálni a zenei alapokra. És éppen ezért tudnak nagyon jól működni a Damara-dalok a koncerteken is: mert a közönség tökéletesen átérzi a mondandót, melyet a dalszöveg formájában együtt is tud énekelni a formációval – így válik közösségi élménnyé ezek az események.
Agatának gyakran van pánikrohama, mert retteg az egyedülléttől. Ilyenkor dalszöveget ír azért, hogy elterelje a figyelmét a rohamról. Ezekben az esetekben a szöveg vezérfonala az, hogy egy negatív helyzetből a pozitív helyzet felé halad, legalábbis igyekszik elhinni, hogy optimista is lehet az élet, a napok, a történések végkimenetele. És ez őt magát is erősíti. Olyan ez, mintha egyfajta mantra lenne, amely erősíti magát a szerzőt is.
Agatának rengeteg feldolgozás alatt álló problémája van és rendszeresen terápiaként kezeli a dalszövegírást. Gyakorta ül le szöveget írni, amikor problémákkal küzd, s amikor valóban van mondandója. Önmagát számos női előadót hallgatva állította össze: hangokból, hangszínekből, stílusokból, tanulásból, befelé figyelésből és zenei stílusokra való nyitottságból született meg az, amelyet ma Agata hangjáként és énekstílusaként aposztrofálunk. Schoblocher Barbara (Blahalouisiana) énekhangja az egyik nagy hazai kedvence, de Pokorny Lia is rengeteget segített neki abba, hogy rátaláljon a saját stílusára.
Erről amind-mind szó esett az este folyamán. Kemény Zsófi kérdezte a bandát, a beszélgetést követően pedig érkezett a hajó légterébe az örömzene, hiszen a srácok egy akusztikus koncerttel is készültek a közönségnek.
Beengedtük a fényt és velük együtt ringatóztunk április 25-én a Hajó fedélzetén.
Az esemény a Petőfi 200 Emlékév keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával jött létre.
A beszélgetést itt tudod visszanézni.
Az eseményről előzetesen itt írtunk beharangozót. Fotók: Hajógyár hivatalos